¡Hola! ¡Bienvenidos al curso del otoño de 2020!
Tervetuloa kurssille! Tähän merkitsen lyhyesti tunnilla käydyt kohdat ja läksyt. Käytän merkinnöissä seuraavia lyhenteitä:
p. = página = sivu
ejer. = ejercicio = harjoitus
Lec. = lección = kirjan kappale
Oppimisen iloa kaikille! El 24 de septiembre Uusi läksyblogi on osoitteessa: Salasana on sähköpostissa.
el 17 de septiembre En clase:De la lección 11:- más vocabulario del tiempo: täydennyksiä säänilmauksiin p.180- p. 181 ilmansuunnat- p. 185 ejer. 12- p. 179 PERFEKTI- p. 183 ejer. 6- p.174 texto En casa:
De la lección 11: ejercicios 6b, 9, 11 y texto p.175
curso 2019-2020:
El 12 de marzo
En clase:
Kerrattiin Así se dice
p.152 ejer. 5
p. 155 ejer. 11, 9, 10
Harjoiteltiin akkusatiivia ja s. 151 verbejä
p. 157 ejer. 1
En casa:
Koeta opetella ruumiinosasanastoa
p. 165 ejer. 3
texto p. 158
El 5 de marzo
En clase:
p. 154 ejer. 8
kertaus (sanelu) teksteistä p. 144-145
texto p. 146
kaupunkisanastoa harjoiteltiin
kerrattiin paikanilmaukset p. 149
ja harjoiteltiin ejer. 4
Así se dice p. 147
En casa:
Tien neuvontaa monisteella. Jos et saanut monistetta voit kirjoittaa kolme omaa pientä tien neuvoa (esim. 3-4 lausetta kussakin)
Käännä nämä, kiinnitä huomiota verbin ESTAR/HAY valintaan:
Naantalissa on viisi uimarantaa.
Lempirantani on keskustassa.
Pyyhkeeni on rannalla.
Keskustassa on myös paljon ravintoloita.
Siellä on veneitä, turisteja, kauppoja ja kioski.
Ravintoloissa on tosi nättejä terasseja.
Olemme yhdellä terasseista.
Raúl on meidän kanssamme.
Pöydällä on laseja ja lautasia.
Ruoka on jo vatsoissamme.
Laseissa on vielä juomia.
Juodaan ne ja mennään tanssimaan!
Tänään jaetulta monisteelta ejer. 6
El 27 de febrero
En clase:
texto p. 145
p. 149 PAIKAN ILMAISUT
p. 150 HAY vai ESTAR?
Harjoiteltiin kaupunkisanoja, hay/estar ja paikan ilmaisuja
p. 151 SEGUIR, CONOCER
En casa:
SEGUIR, CONOCER
p. 153
6
p. 154
7b
texto p.146
El 13 de febrero
En clase:
p. 143 ejer. 2
p. 144 texto
p. 151 SALIR, CONDUCIR
p. 151-2 ejer.3ab
p. 148 KULKUNEUVOT
harjoiteltiin vielä vaateostoksia
ja kuunneltiin laulu:
Laulun sanat löydät googlaamalla "letra Solo si es contigo Bombai"
En casa:
p. 141 ejer. 13b
p. 154 ejer. 7a
SALIR; CONDUCIR
texto p. 145
¡OJO! La próxima semana no hay clase. ¡Buenas vacaciones!
El 6 de febrero
En clase:
Harjoiteltiin lección 9:n asioita vielä.
Cultura p. 132
p. 141 ejer. 12
p. 143 ejer. 1
En casa:
texto p. 144
El 30 de enero
En clase:
- harjoiteltiin adjektiivien vertailua
- p. 134 PARECER; QUEDAR
- p. 131 sanasto: materiales y estilos, kuvioita
- p. 130 sanasto
- ejer. 13 p.141
En casa:
- Cómo se dice p.141
- Käännä espanjaksi (jos ehdit):
1. Tuo ruskea
raidallinen villapusero on minusta kaunis.
2. Niin
minustakin, mutta se on kalliimpi kuin tuo harmaa.
3.
Sukkahousut ovat sinusta tyylikkäät, mutta minusta ne ovat
epämukavat. (incómodo)
4.
Huomenna on lapseni ensimmäinen syntymäpäivä. Aion laittaa
leningin päälleni.
- Ostatko sen
tänään? - Ei, minulla on se jo.
5. En
koskaan käytä uimapukua.
6.
Voinko kokeilla näitä kenkiä ilman sukkia?
7.
Kauheaa! Tämä ovat kymmenennet rintaliivit joita kokeilen päälleni,
enkä pidä näistä.
8. Mikä
sinun kokosi on? Ostan sinulle nuo oranssit kalsarit. - Hyvä on.
Voin vaihtaa ne.
9. Tämä
on mukavin verryttelypuku. Otan/ostan sen.
10. Onko
tämä vyö nahkaa?
11. Aion
ostaa Espanjasta paremmat aurinkolasit. Nämä eivät sovi minulle.
12.
Voinko auttaa teitä jotenkin. - Kyllä. Missä ovat sovituskopit?
- Jos et ollut tunnilla, tässä p. 138, ejer. 7
mallivastaukset:
1. El traje es más
elegante que los vaqueros.
2. La seda es más
cara que el algodón.
3. El cuero cuero es
menos/más práctico que el punto.
4. El español es
más fácil que el inglés.
5. El chándal es
más deportivo que el vestido.
6. Estos vaqueros
son peores que esos pantalones.
7. La comida
francesa (no) es mejor que la comida española.
… es tan buena
como ...
El 23 de enero
En clase:
- ejer. 4, 6b (lección 9)
- Así se dice p. 131
- harjoiteltiin parecer + datiivi, vaatesanoja, adjektiiveja
- ADJEKTIIVIEN VERTAILU
En casa
- texto p. 130
- p. 138 ejer. 7
- tunnilla jaetulta monisteelta luetunymmärtäminen "Que ropa te queda mejor"
El 16 de enero
En clase:
- harjoiteltiin kertausmielessa verbejä, määrän ilmauksia (mucho, poco, bastante, demasiado) ja ajanilmauksia, sekä akkusatiivia, vaatteita, värejä
- p. 128 texto En unos grandes alamacenes
- JÄRJESTYSLUVUT p. 134
- p. 129 texto
En casa:
- lue PARECER, QUEDAR p. 134
- p. 137-140 ejer. 6, 8, 11
¡Feliz año 2020 a todos!
El 28 de noviembre
En clase:
- harjoiteltiin vaatesanoja ja värejä
- ejer. 5 p. 136
- AKKUSATIIVIPRONOMINIT p. 132 ja harjoiteltiin
- Espanjan jouluperinteitä
En casa:
- ejer. 9 y 10
- texto p. 129
- Tässä jouluvideoita, voit katsella jos haluat:
¡Feliz Navidad a todos! ¡Nos vemos el 16 de enero!
El 21 de noviembre
En clase:
- cultura p. 112
- ejer. 5
- kerrattiin datiivi ja harjoiteltiin
- kerrattiin ravintolafraaseja
- ejer. 13
- texto p. 128 (ylempi)
En casa:
- texto p. 129
- ejer. 3 p. 135
- Käännä espanjaksi:
1. Alkuruoaksi suosittelen teille sekasalaattia.
2. Minusta se on hyvä ajatus.
3. Mitä kasvispaellassa on?
4. Voinko ottaa mansikoita jälkiruoaksi?
5. Tietysti. tuon sinulle hieman kermaa.
6. Tilaan meille laadukasta cavaa. Minä tarjoan teille.
7. Haluan nostaa maljan (brindar) uudelle työlleni.
8. Olen hyvin kiitollinen heille.
¡OJO! La próxima clase es la última. Huom! Ensi tunti on kurssin viimeinen.
El 14 de noviembre
En clase:
- kerrattiin kellonaikoja ja vuorokauden aikojen ilmaisemista
- harjoiteltiin IR A -rakennetta
- p. 111 Así se dice ja harjoiteltiin
- harjoiteltiin lección 8 ilmauksia
- p. 127
En casa:
- texto p.128
- kertaa datiivi
El 7 de noviembre
En clase:
- kerrattiin IR A ja harjoiteltiin
- ejer. 12
- texto p. 110
- Así se dice
- ejer. 4
En casa:
- tunnilla jaettu pikku moniste, tehtävä
- lue ARTIKKELIN POISJÄÄMINEN p. 115
- ejer. 6 p. 117
- cómo se dice p. 121
El 30 de octubre
En clase:
- kerrattiin datiivipronominit ja harjoiteltiin
- texto p. 109
- ejer. 3
- p. 107
- IR A + PERUSMUOTO
En casa:
- texto p. 110
- ejer. 8 y 2
El 24 de octubre
En clase:
- harjoiteltiin gustar-verbin käyttöä
- taivuteltiin kenkäverbejä
- texto p. 108
- VERBIN PERUSMUODON KÄYTTÖ
- TRAER
- DATIIVIPRONOMINIEN KÄYTTÖ
- ejer. 11a
En casa:
- ejer. 9, 10, 11b (lecc. 8)
- texto p. 109
El 10 de octubre
En clase:
- cómo se dice p.105
- harjoiteltiin kpl 7:n ilmaisuja
- lecc. 7 ejer. 16, 11,
- CULTURA p. 97
- KENKÄVERBIT p. 113
En casa:
La semana 42 no hay clase, estamos de vacaciones.
- ejer. 7 p. 117
- tunnilla jaettu moniste 8A, jossa harjoitellaan mucho, poco, demasiado, bastante
- texto p. 109
El 3 de octubre
En clase:
- Así se dice p. 97
- ejer. 5, 15 (lección 7)
- p. 97 ja p. 202 määrän ilmaisut
En casa:
- p. 101,104 ejer. 6, 14
- texto p. 108
QUIZLET lección 7
El 26 de septiembre
En clase:
- laulu
- texto p. 95
- DEMONSTRATIIVIPRONOMINIT p. 99
- ejer. 8
- kerrattiin ser/estar
- SER / ESTAR + adjektiivi p.99
- texto p. 96
En casa:
- ejer. 7 p. 101
- ejer 5 tunnilla jaetulta monisteelta
El 19 de septiembre
En clase:
- kerrattiin ja harjoiteltiin ¿Qué te gusta hacer?
Lección 7
- ejer. 4, 10
- TENER-ILMAUKSIA
- harjoiteltiin "tener que"
- EPÄS. VERBIT p. 98
- texto p.94
En casa:
Lección 7: ejer. 9, 12, 13
El 12 de septiembre
En clase:
- kerrattiin päivämäärät ja hotellikeskusteluja
- kerrattiin gustar-verbin käyttöä
Lección 7
- ejer. 1b
- ruokasanoja p. 220-221
- texto p.94
- EPÄSÄÄNNÖLLISIÄ VERBEJÄ p. 98
- TENER-SANONTOJA
En casa:
- ejer. 3 y 9
- texto p. 95
El 5 de septiembre
En clase:
- kertailtiin mm. tutustumiskeskustelu, baarissa tilaaminen ja numerot sekä ser/estar adjektiivien kanssa
En casa:
- texto p. 94
- p. 93 ejer. 1a y 2
LISÄHARJOITUKSIA:
Näiden tehtävien avulla voit harjaannuttaa kielitaitosi yhä sujuvammaksi!
Katso myös blogin etusivulla oikeassa laidassa olevat linkit. Yle oppiminen -sivuillakin on tehtäviä.
El 25 de abril
En clase:
Harjoiteltiin elokuvalipun ostoa ja verbejä, tehtiin pari kuuntelutehtävää.
Näitä alla olevia juttelukysymyksiä emme ehtineet toisiltamme kysellä, voit vastailla niihin kotosalla, tai hiekkarannalla!
¡Buen verano a todos!
¡Gracias por participar! 😊
En verano =
kesällä
1. ¿Qué te gusta hacer en verano?
¿Te
gusta ir a conciertos o festivales?
¿Te
gusta ir a teatro al aire libre (=kesäteatteri)?
2. ¿Qué te gusta beber en verano? ¿Te gusta el helado?
3. ¿Trabajas?
4. ¿Tienes vacaciones? ¿Cuándo?
5. ¿Dónde pasas (=vietät) las vacaciones?
6. ¿Estás en casa?
7. ¿Viajas en verano? ¿Adónde? ¿Con quién? ¿Cuánto cuesta el
viaje?
8. ¿Ves mucho a tus amigos? ¿Son finlandeses? ¿Qué hacéis?
9. ¿Estudias español? ¿Cuántas horas por semana?
¿Qué
días de la semana? ¿Dónde y con quién?
10. ¿Hablas español? ¿Con quién? ¿Dónde?
11. ¿Haces deporte? ¿Dónde? ¿Con quién?
12. Normalmente, ¿cómo estás en verano / en las vacaciones?
13. ¿Duermes (dormir=nukkua) mucho?¿A qué hora te despiertas
(=heräät)?
- Me despierto a las…
14. ¿A qué hora desayunas (= syöt aamupalaa)/ comes / cenas?
El 18 de abril
En clase:
- harjoiteltiin päivämääriä ja viikonpäiviä pelaillen
- suuret luvut (1000-)
- la Semana Santa, pääsiäinen Espanjassa
En casa:
- kertaile kielioppia p. 198-199: luvut 3.1, 3.2
p. 201: luku 3.6
p. 203: luku 4.1.1
- monisteelta kielioppiharjoitukset loppuun
¡Feliz Pascua a todos!
El 11 de abril
En clase:
- los ejercicios 10,6, 13 y 4a de la lección 6
- el texto p. 84
- harjoiteltiin elokuvalipun ostamista
- laulu:
En casa:
- Cómo se dice en español p. 91
- tunnilla jaetut kielioppiharjoitukset nro 1-7. Jos et ollut tunnilla, kertaa kirjan takaa sinisivuisesta kielioppiosiosta substantiivit ja adjektiivit (p. 195-8).
El 4 de abril
En clase:
- los ejercicios 12, 14 de la lección 6
- harjoiteltiin kellonaikoja
- texto p. 83
- YA / TODAVÍA p. 87
- Así se dice
- harjoiteltiin ¿Te gusta... [bailar]?
En casa:
- los ejercicios 3, 8 y 11 de la lección 6
- texto p. 84
El 28 de marzo
En clase:
- harjoiteltiin kellonaikoja
- p. 87 ¿A qué hora?
- harjoiteltiin vapaa-ajan verbejä
- texto p. 82
- GUSTAR p. 86
- ejer. 5, 7
Vaihda tästä videosta teksti espanjaksi ja harjoittele kellonaikoja:
En casa:
- ejer. 9 p. 89
- texto p. 83
El 21 de marzo
En clase:
- Cultura p. 71
- Lección 5: ejer. 8, 13
- harjoiteltiin sanastoa ja verbintaivutusta
- Lección 6: ejer. 1, 2
- IR p. 86
- JUGAR p. 87
- KELLONAJAT (kuvat) p. 87
Katso tämä video kohtaan 3:13 asti.
En casa:
- texto p. 82
- ejer. 6 "Cómo es? /Cómo está? -monisteen" kääntöpuolelta
- verbit IR, JUGAR
El 28 de febrero
En clase:
- harjoittelimme ihmisen kuvailua ¿Cómo es? / ¿Cómo está?
Lección 5
- ejer. 2, 5, 14
En casa:
- p. 79 ¿Cómo se dice?
El 14 de febrero
En clase:
- harjoittelimme lukusanoja 100-1000
- harjoittelimme päivämääriä
- ESTAR+ADJEKTIIVI p. 72
- Lección 5: los ejercicios 3 y 12
- texto p. 70
En casa:
- Lec. 5 ejercicios 6 y 7
- tunnilla jaetulta monisteelta lisäharjoitukset 3 ja 5 (jos et ehdi kaikkea, näistä voi luistaa)
- Lisäksi voit milloin tahansa harjoitella Quizlet-ohjelmalla sanastoa. Toisin kuin tunnilla esitin, ohjelmaan ei tarvitse kirjautua (paitsi jos haluaa tehdä itse sanastosettejä).
Ohje:
- Mene osoitteeseen Quizlet.com
- Laita "search"-kohtaan (näytön yläreunassa) hakusanaksi vaikkapa "Buenas migas 1".
- Valitse sopiva setti (esim. joku jo opiskelluista kirjan kappaleista).
- Valitse peli- tai harjoitustapa (joku laatikoista "flashcards /learn /write /spell /test /match /gravity"). Ennen valintaa voit lukea sanat listana laatikoiden alapuolelta.
- Peleissä on englanninkieliset ohjeet ennen aloitusta.
- Kokeile vaikkapa tällä: buenas migas 1 - kpl 5 sanat
- Sanastosettejä voi tehdä kuka vaan ohjelmaan kirjautunut käyttäjä, joten ole kriittinen, virheitä voi olla.
¡Buenas vacaciones! La semana 8 no tenemos clase. Viikolla 8 ei ole oppituntia.
El 7 de febrero
En clase:
- SER+ammatti p. 72
- p. 219 ammatteja
- texto p. 69
- HENKILÖOBJEKTI p. 73
- VIIKONPÄIVÄT P. 73
- PÄIVÄMÄÄRÄT P.74
En casa:
- ejer. 9 y 11 p. 77-78
- texto p. 70
- koeta opetella viikonpäivät ja kuukaudet
El 31 de enero
En clase:
- ejer. 8 p. 59
- harjoiteltiin kappaleen 4 ilmaisuja
- cómo se dice p. 61
- p. 62 formulario
- p. 67-68
- PERSOONAPRONOMINIEN PREPOSITIOMUODOT p. 73
- Así se dice p. 71
- ejer. 4 p. 75
En casa:
- ejer. 10 p. 60
- ejer. 10 p. 77
- texto p. 69
El 24 de enero
En clase:
Lección 4
- harjoiteltiin lukusanoja 100-
- los ejercicios 12, 2, 13
- käännöslauseet kansallisuussanamonisteen kääntöpuolella (jaettu viime tunnilla)
En casa:
- Kertausosion p. 62-65 voi tehdä kun ehtii ja tarkastaa itse sivulta 239. Tee ensi kerraksi kuitenkin ainakin teht. 5 (p. 64). Tehtävistä saa kysyä tunnilla, mutta tarkastus tehdään itse.
- ejer. 11 p. 60
- texto p.68
p. = página = sivu
Lec. = lección = kirjan kappale
Oppimisen iloa kaikille!
El 24 de septiembre
Uusi läksyblogi on osoitteessa:
Salasana on sähköpostissa.
el 17 de septiembre
En clase:
De la lección 11:
- más vocabulario del tiempo: täydennyksiä säänilmauksiin p.180
- p. 181 ilmansuunnat
- p. 185 ejer. 12
- p. 179 PERFEKTI
- p. 183 ejer. 6
- p.174 texto
En casa:
De la lección 11: ejercicios 6b, 9, 11 y texto p.175
curso 2019-2020:
El 12 de marzo
En clase:
Kerrattiin Así se dice
p.152 ejer. 5
p. 155 ejer. 11, 9, 10
Harjoiteltiin akkusatiivia ja s. 151 verbejä
p. 157 ejer. 1
En casa:
Koeta opetella ruumiinosasanastoa
p. 165 ejer. 3
texto p. 158
p. 154 ejer. 8
kertaus (sanelu) teksteistä p. 144-145
texto p. 146
kaupunkisanastoa harjoiteltiin
kerrattiin paikanilmaukset p. 149
ja harjoiteltiin ejer. 4
Así se dice p. 147
Tien neuvontaa monisteella. Jos et saanut monistetta voit kirjoittaa kolme omaa pientä tien neuvoa (esim. 3-4 lausetta kussakin)
Käännä nämä, kiinnitä huomiota verbin ESTAR/HAY valintaan:
Naantalissa on viisi uimarantaa.
Lempirantani on keskustassa.
Pyyhkeeni on rannalla.
Keskustassa on myös paljon ravintoloita.
Siellä on veneitä, turisteja, kauppoja ja kioski.
Ravintoloissa on tosi nättejä terasseja.
Olemme yhdellä terasseista.
Raúl on meidän kanssamme.
Pöydällä on laseja ja lautasia.
Ruoka on jo vatsoissamme.
Laseissa on vielä juomia.
Juodaan ne ja mennään tanssimaan!
Tänään jaetulta monisteelta ejer. 6
texto p. 145
p. 149 PAIKAN ILMAISUT
p. 150 HAY vai ESTAR?
Harjoiteltiin kaupunkisanoja, hay/estar ja paikan ilmaisuja
p. 151 SEGUIR, CONOCER
SEGUIR, CONOCER
p. 153
6
p. 154
7b
texto p.146
p. 143 ejer. 2
p. 144 texto
p. 151 SALIR, CONDUCIR
p. 151-2 ejer.3ab
p. 148 KULKUNEUVOT
harjoiteltiin vielä vaateostoksia
ja kuunneltiin laulu:
Laulun sanat löydät googlaamalla "letra Solo si es contigo Bombai"
p. 141 ejer. 13b
p. 154 ejer. 7a
SALIR; CONDUCIR
texto p. 145
¡OJO! La próxima semana no hay clase. ¡Buenas vacaciones!
Harjoiteltiin lección 9:n asioita vielä.
Cultura p. 132
p. 141 ejer. 12
p. 143 ejer. 1
texto p. 144
- harjoiteltiin adjektiivien vertailua
- p. 134 PARECER; QUEDAR
- p. 131 sanasto: materiales y estilos, kuvioita
- p. 130 sanasto
- ejer. 13 p.141
En casa:
- Cómo se dice p.141
- Käännä espanjaksi (jos ehdit):
1. Tuo ruskea
raidallinen villapusero on minusta kaunis.
2. Niin
minustakin, mutta se on kalliimpi kuin tuo harmaa.
3.
Sukkahousut ovat sinusta tyylikkäät, mutta minusta ne ovat
epämukavat. (incómodo)
4.
Huomenna on lapseni ensimmäinen syntymäpäivä. Aion laittaa
leningin päälleni.
- Ostatko sen
tänään? - Ei, minulla on se jo.
5. En
koskaan käytä uimapukua.
6.
Voinko kokeilla näitä kenkiä ilman sukkia?
7.
Kauheaa! Tämä ovat kymmenennet rintaliivit joita kokeilen päälleni,
enkä pidä näistä.
8. Mikä
sinun kokosi on? Ostan sinulle nuo oranssit kalsarit. - Hyvä on.
Voin vaihtaa ne.
9. Tämä
on mukavin verryttelypuku. Otan/ostan sen.
10. Onko
tämä vyö nahkaa?
11. Aion
ostaa Espanjasta paremmat aurinkolasit. Nämä eivät sovi minulle.
12.
Voinko auttaa teitä jotenkin. - Kyllä. Missä ovat sovituskopit?
- Jos et ollut tunnilla, tässä p. 138, ejer. 7
mallivastaukset:
1. El traje es más
elegante que los vaqueros.
2. La seda es más
cara que el algodón.
3. El cuero cuero es
menos/más práctico que el punto.
4. El español es
más fácil que el inglés.
5. El chándal es
más deportivo que el vestido.
6. Estos vaqueros
son peores que esos pantalones.
7. La comida
francesa (no) es mejor que la comida española.
… es tan buena
como ...
- ejer. 4, 6b (lección 9)
- Así se dice p. 131
- harjoiteltiin parecer + datiivi, vaatesanoja, adjektiiveja
- ADJEKTIIVIEN VERTAILU
En casa
- texto p. 130
- p. 138 ejer. 7
- tunnilla jaetulta monisteelta luetunymmärtäminen "Que ropa te queda mejor"
- harjoiteltiin kertausmielessa verbejä, määrän ilmauksia (mucho, poco, bastante, demasiado) ja ajanilmauksia, sekä akkusatiivia, vaatteita, värejä
- p. 128 texto En unos grandes alamacenes
- JÄRJESTYSLUVUT p. 134
- p. 129 texto
- lue PARECER, QUEDAR p. 134
- p. 137-140 ejer. 6, 8, 11
¡Feliz año 2020 a todos!
El 28 de noviembre
En clase:
- harjoiteltiin vaatesanoja ja värejä
- ejer. 5 p. 136
- AKKUSATIIVIPRONOMINIT p. 132 ja harjoiteltiin
- Espanjan jouluperinteitä
En casa:
- ejer. 9 y 10
- texto p. 129
- Tässä jouluvideoita, voit katsella jos haluat:
¡Feliz Navidad a todos! ¡Nos vemos el 16 de enero!
El 21 de noviembre
En clase:
- cultura p. 112
- ejer. 5
- kerrattiin datiivi ja harjoiteltiin
- kerrattiin ravintolafraaseja
- ejer. 13
- texto p. 128 (ylempi)
En casa:
- texto p. 129
- ejer. 3 p. 135
- Käännä espanjaksi:
1. Alkuruoaksi suosittelen teille sekasalaattia. 2. Minusta se on hyvä ajatus.
3. Mitä kasvispaellassa on?
4. Voinko ottaa mansikoita jälkiruoaksi?
5. Tietysti. tuon sinulle hieman kermaa.
6. Tilaan meille laadukasta cavaa. Minä tarjoan teille.
7. Haluan nostaa maljan (brindar) uudelle työlleni.
8. Olen hyvin kiitollinen heille.
¡OJO! La próxima clase es la última. Huom! Ensi tunti on kurssin viimeinen.
El 14 de noviembre
En clase:
- kerrattiin kellonaikoja ja vuorokauden aikojen ilmaisemista
- harjoiteltiin IR A -rakennetta
- p. 111 Así se dice ja harjoiteltiin
- harjoiteltiin lección 8 ilmauksia
- p. 127
En casa:
- texto p.128
- kertaa datiivi
El 7 de noviembre
En clase:
- kerrattiin IR A ja harjoiteltiin
- ejer. 12
- texto p. 110
- Así se dice
- ejer. 4
En casa:
- tunnilla jaettu pikku moniste, tehtävä
- lue ARTIKKELIN POISJÄÄMINEN p. 115
- ejer. 6 p. 117
- cómo se dice p. 121
El 30 de octubre
En clase:
- kerrattiin datiivipronominit ja harjoiteltiin
- texto p. 109
- ejer. 3
- p. 107
- IR A + PERUSMUOTO
En casa:
- texto p. 110
- ejer. 8 y 2
El 24 de octubre
En clase:
- harjoiteltiin gustar-verbin käyttöä
- taivuteltiin kenkäverbejä
- texto p. 108
- VERBIN PERUSMUODON KÄYTTÖ
- TRAER
- DATIIVIPRONOMINIEN KÄYTTÖ
- ejer. 11a
En casa:
- ejer. 9, 10, 11b (lecc. 8)
- texto p. 109
El 10 de octubre
En clase:
- cómo se dice p.105
- harjoiteltiin kpl 7:n ilmaisuja
- lecc. 7 ejer. 16, 11,
- CULTURA p. 97
- KENKÄVERBIT p. 113
En casa:
La semana 42 no hay clase, estamos de vacaciones.
- ejer. 7 p. 117
- tunnilla jaettu moniste 8A, jossa harjoitellaan mucho, poco, demasiado, bastante
- texto p. 109
El 3 de octubre
En clase:
- Así se dice p. 97
- ejer. 5, 15 (lección 7)
- p. 97 ja p. 202 määrän ilmaisut
En casa:
- p. 101,104 ejer. 6, 14
- texto p. 108
QUIZLET lección 7
En casa:
- p. 101,104 ejer. 6, 14
- texto p. 108
QUIZLET lección 7
El 26 de septiembre
En clase:
- laulu
- texto p. 95
- DEMONSTRATIIVIPRONOMINIT p. 99
- ejer. 8
- kerrattiin ser/estar
- SER / ESTAR + adjektiivi p.99
- texto p. 96
En casa:
- ejer. 7 p. 101
- ejer 5 tunnilla jaetulta monisteelta
El 19 de septiembre
En clase:
- kerrattiin ja harjoiteltiin ¿Qué te gusta hacer?
Lección 7
- ejer. 4, 10
- TENER-ILMAUKSIA
- harjoiteltiin "tener que"
- EPÄS. VERBIT p. 98
- texto p.94
En casa:
Lección 7: ejer. 9, 12, 13
El 12 de septiembre
En clase:
- kerrattiin päivämäärät ja hotellikeskusteluja
- kerrattiin gustar-verbin käyttöä
Lección 7
- ejer. 1b
- ruokasanoja p. 220-221
- texto p.94
- EPÄSÄÄNNÖLLISIÄ VERBEJÄ p. 98
- TENER-SANONTOJA
En casa:
- ejer. 3 y 9
- texto p. 95
El 5 de septiembre
En clase:
- kertailtiin mm. tutustumiskeskustelu, baarissa tilaaminen ja numerot sekä ser/estar adjektiivien kanssa
En casa:
- texto p. 94
- p. 93 ejer. 1a y 2
LISÄHARJOITUKSIA:
Näiden tehtävien avulla voit harjaannuttaa kielitaitosi yhä sujuvammaksi!
Katso myös blogin etusivulla oikeassa laidassa olevat linkit. Yle oppiminen -sivuillakin on tehtäviä.
El 25 de abril
En clase:
Harjoiteltiin elokuvalipun ostoa ja verbejä, tehtiin pari kuuntelutehtävää.
Näitä alla olevia juttelukysymyksiä emme ehtineet toisiltamme kysellä, voit vastailla niihin kotosalla, tai hiekkarannalla!
¡Buen verano a todos!
¡Gracias por participar! 😊
En verano =
kesällä
1. ¿Qué te gusta hacer en verano?
¿Te
gusta ir a conciertos o festivales?
¿Te
gusta ir a teatro al aire libre (=kesäteatteri)?
2. ¿Qué te gusta beber en verano? ¿Te gusta el helado?
3. ¿Trabajas?
4. ¿Tienes vacaciones? ¿Cuándo?
5. ¿Dónde pasas (=vietät) las vacaciones?
6. ¿Estás en casa?
7. ¿Viajas en verano? ¿Adónde? ¿Con quién? ¿Cuánto cuesta el
viaje?
8. ¿Ves mucho a tus amigos? ¿Son finlandeses? ¿Qué hacéis?
9. ¿Estudias español? ¿Cuántas horas por semana?
¿Qué
días de la semana? ¿Dónde y con quién?
10. ¿Hablas español? ¿Con quién? ¿Dónde?
11. ¿Haces deporte? ¿Dónde? ¿Con quién?
12. Normalmente, ¿cómo estás en verano / en las vacaciones?
13. ¿Duermes (dormir=nukkua) mucho?¿A qué hora te despiertas
(=heräät)?
- Me despierto a las…
14. ¿A qué hora desayunas (= syöt aamupalaa)/ comes / cenas?
El 18 de abril
En clase:
- harjoiteltiin päivämääriä ja viikonpäiviä pelaillen
- suuret luvut (1000-)
- la Semana Santa, pääsiäinen Espanjassa
En casa:
- kertaile kielioppia p. 198-199: luvut 3.1, 3.2
p. 201: luku 3.6
p. 203: luku 4.1.1
- monisteelta kielioppiharjoitukset loppuun
¡Feliz Pascua a todos!
El 11 de abril
En clase:
- los ejercicios 10,6, 13 y 4a de la lección 6
- el texto p. 84
- harjoiteltiin elokuvalipun ostamista
- laulu:
En casa:
- Cómo se dice en español p. 91
- tunnilla jaetut kielioppiharjoitukset nro 1-7. Jos et ollut tunnilla, kertaa kirjan takaa sinisivuisesta kielioppiosiosta substantiivit ja adjektiivit (p. 195-8).
El 4 de abril
En clase:
- los ejercicios 12, 14 de la lección 6
- harjoiteltiin kellonaikoja
- texto p. 83
- YA / TODAVÍA p. 87
- Así se dice
- harjoiteltiin ¿Te gusta... [bailar]?
En casa:
- los ejercicios 3, 8 y 11 de la lección 6
- texto p. 84
El 28 de marzo
En clase:
- harjoiteltiin kellonaikoja
- p. 87 ¿A qué hora?
- harjoiteltiin vapaa-ajan verbejä
- texto p. 82
- GUSTAR p. 86
- ejer. 5, 7
Vaihda tästä videosta teksti espanjaksi ja harjoittele kellonaikoja:
En casa:
- ejer. 9 p. 89
- texto p. 83
El 21 de marzo
En clase:
- Cultura p. 71
- Lección 5: ejer. 8, 13
- harjoiteltiin sanastoa ja verbintaivutusta
- Lección 6: ejer. 1, 2
- IR p. 86
- JUGAR p. 87
- KELLONAJAT (kuvat) p. 87
Katso tämä video kohtaan 3:13 asti.
En casa:
- texto p. 82
- ejer. 6 "Cómo es? /Cómo está? -monisteen" kääntöpuolelta
- verbit IR, JUGAR
El 28 de febrero
En clase:
- harjoittelimme ihmisen kuvailua ¿Cómo es? / ¿Cómo está?
Lección 5
- ejer. 2, 5, 14
En casa:
- p. 79 ¿Cómo se dice?
El 14 de febrero
En clase:
- harjoittelimme lukusanoja 100-1000
- harjoittelimme päivämääriä
- ESTAR+ADJEKTIIVI p. 72
- Lección 5: los ejercicios 3 y 12
- texto p. 70
En casa:
- Lec. 5 ejercicios 6 y 7
- tunnilla jaetulta monisteelta lisäharjoitukset 3 ja 5 (jos et ehdi kaikkea, näistä voi luistaa)
- Lisäksi voit milloin tahansa harjoitella Quizlet-ohjelmalla sanastoa. Toisin kuin tunnilla esitin, ohjelmaan ei tarvitse kirjautua (paitsi jos haluaa tehdä itse sanastosettejä).
Ohje:
- Mene osoitteeseen Quizlet.com
- Laita "search"-kohtaan (näytön yläreunassa) hakusanaksi vaikkapa "Buenas migas 1".
- Valitse sopiva setti (esim. joku jo opiskelluista kirjan kappaleista).
- Valitse peli- tai harjoitustapa (joku laatikoista "flashcards /learn /write /spell /test /match /gravity"). Ennen valintaa voit lukea sanat listana laatikoiden alapuolelta.
- Peleissä on englanninkieliset ohjeet ennen aloitusta.
- Kokeile vaikkapa tällä: buenas migas 1 - kpl 5 sanat
- Sanastosettejä voi tehdä kuka vaan ohjelmaan kirjautunut käyttäjä, joten ole kriittinen, virheitä voi olla.
¡Buenas vacaciones! La semana 8 no tenemos clase. Viikolla 8 ei ole oppituntia.
El 7 de febrero
En clase:
- SER+ammatti p. 72
- p. 219 ammatteja
- texto p. 69
- HENKILÖOBJEKTI p. 73
- VIIKONPÄIVÄT P. 73
- PÄIVÄMÄÄRÄT P.74
En casa:
- ejer. 9 y 11 p. 77-78
- texto p. 70
- koeta opetella viikonpäivät ja kuukaudet
El 31 de enero
En clase:
- ejer. 8 p. 59
- harjoiteltiin kappaleen 4 ilmaisuja
- cómo se dice p. 61
- p. 62 formulario
- p. 67-68
- p. 67-68
- PERSOONAPRONOMINIEN PREPOSITIOMUODOT p. 73
- Así se dice p. 71
- ejer. 4 p. 75
En casa:
- ejer. 10 p. 60
- ejer. 10 p. 77
- texto p. 69
El 24 de enero
En clase:
Lección 4
- harjoiteltiin lukusanoja 100-
- los ejercicios 12, 2, 13
- käännöslauseet kansallisuussanamonisteen kääntöpuolella (jaettu viime tunnilla)
En casa:
- Kertausosion p. 62-65 voi tehdä kun ehtii ja tarkastaa itse sivulta 239. Tee ensi kerraksi kuitenkin ainakin teht. 5 (p. 64). Tehtävistä saa kysyä tunnilla, mutta tarkastus tehdään itse.
- ejer. 11 p. 60
- texto p.68
El 17 de enero
¡Feliz año 2019 a todos!
En clase:
- Kertailtiin mm. verbien taivutusta
Lección 4:
- texto p. 51
- texto p. 52
- HAY
- LUKUSANAT 100-
En casa:
Tunnilla jaettu moniste - jos et ollut tunnilla, voit kerrata muuten kysymyssanat, hay-verbin ja kansallisuussanat sekä yrittää opetella jo vähän lukusanoja sadasta ylöspäin.
El 29 de noviembre
En clase:
- harjoiteltiin numeroita 0-100 ja verbejä
- kansallisuusadjektiivit ja kielet p. 56 (& teht. 4)
- Lec. 4: ejer. 4, 5, 6, 8
- joulusta Espanjassa. Joululaulu Campana sobre campana tästä linkistä
En casa:
- p. 57 ejer. 3
- texto p. 52
- jaetulta monisteelta tehtävät (jos et saanut monistetta, kirjoita kolmesta henkilöstä ja heidän kielitaidostaan)
Jos haluat, voit myös aloittaa jo kertausosiota alk. p. 64, mallivastaukset löydät sivulta 239.
Jatkamme 17.1.
En clase:
- Kertailtiin mm. verbien taivutusta
Lección 4:
- texto p. 51
- texto p. 52
- HAY
- LUKUSANAT 100-
En casa:
Tunnilla jaettu moniste - jos et ollut tunnilla, voit kerrata muuten kysymyssanat, hay-verbin ja kansallisuussanat sekä yrittää opetella jo vähän lukusanoja sadasta ylöspäin.
El 29 de noviembre
En clase:
- harjoiteltiin numeroita 0-100 ja verbejä
- kansallisuusadjektiivit ja kielet p. 56 (& teht. 4)
- Lec. 4: ejer. 4, 5, 6, 8
- joulusta Espanjassa. Joululaulu Campana sobre campana tästä linkistä
En casa:
- p. 57 ejer. 3
- texto p. 52
- jaetulta monisteelta tehtävät (jos et saanut monistetta, kirjoita kolmesta henkilöstä ja heidän kielitaidostaan)
Jos haluat, voit myös aloittaa jo kertausosiota alk. p. 64, mallivastaukset löydät sivulta 239.
Jatkamme 17.1.
¡Feliz Navidad y próximo año nuevo!
El 22 de noviembre
En clase:
Harjoiteltiin numeroita 0-20
Lec. 4:
- kysymyssanat
- er- ja ir-verbien taivutus
- p. 56 verbit HACER, SABER, VER
- p. 51
En casa:
Lec. 4:
- los ejercicios 5 y 9
- verbit (koeta opetella)
El 15 de noviembre
En clase:
Lec. 3:
- ejer. 9a
- Cómo se dice
Lec. 4:
- p. 49
- p. 55 HAY
- el texto p. 50
- p. 53 así se dice
En casa:
p. 46 ejer. 10
p. 59 ejer. 7
el texto p. 51
El 7 de noviembre
En clase:
Lección 3:
- ejercicios 2, 5, 11, 13
- p. 39 Cultura
- p. 42 AR-VERBIEN TAIVUTUS
En casa:
Lección 3:
- ejercicios 8, 9b
Lección 4:
-p. 50
El 1 de noviembre
En clase:
p. 38 siviilisäädyt
texto p. 37
p. 40 Adjektiivien taivutus
p. 40 Ser+adjektiivi
p. 43 ejer. 3ab
En casa:
Lec. 3: ejer. 4, 12
tähtioppilaat kirjoittavat omia lauseita opituilla ilmauksilla ja sanoilla, esittele esimerkiksi joku perhe :)
El 25 de octubre
En clase:
texto p. 36
Así se dice p. 38
perhesanat p. 38-39
OMISTUSPRONOMINIT p. 40
GENETIIVI p. 41
En casa:
Lec. 2: ejer. 6, 7a
texto p. 37
El 11 de octubre
En clase:
Lec. 1:
- ejer. 10, 11, 4
- p. 29 PREPOSITIOITA
Lec. 2:
- p. 35
- p. 41 TENER-verbi
- kuunneltiin teksti p. 36 ja vastattiin sisältökysymyksiin
En casa:
p. 32: 8
p. 36
TENER
El 22 de noviembre
En clase:
Harjoiteltiin numeroita 0-20
Lec. 4:
- kysymyssanat
- er- ja ir-verbien taivutus
- p. 56 verbit HACER, SABER, VER
- p. 51
En casa:
Lec. 4:
- los ejercicios 5 y 9
- verbit (koeta opetella)
El 15 de noviembre
En clase:
Lec. 3:
- ejer. 9a
- Cómo se dice
Lec. 4:
- p. 49
- p. 55 HAY
- el texto p. 50
- p. 53 así se dice
En casa:
p. 46 ejer. 10
p. 59 ejer. 7
el texto p. 51
El 7 de noviembre
En clase:
Lección 3:
- ejercicios 2, 5, 11, 13
- p. 39 Cultura
- p. 42 AR-VERBIEN TAIVUTUS
En casa:
Lección 3:
- ejercicios 8, 9b
Lección 4:
-p. 50
El 1 de noviembre
En clase:
p. 38 siviilisäädyt
texto p. 37
p. 40 Adjektiivien taivutus
p. 40 Ser+adjektiivi
p. 43 ejer. 3ab
En casa:
Lec. 3: ejer. 4, 12
tähtioppilaat kirjoittavat omia lauseita opituilla ilmauksilla ja sanoilla, esittele esimerkiksi joku perhe :)
El 25 de octubre
En clase:
texto p. 36
Así se dice p. 38
perhesanat p. 38-39
OMISTUSPRONOMINIT p. 40
GENETIIVI p. 41
En casa:
Lec. 2: ejer. 6, 7a
texto p. 37
El 11 de octubre
En clase:
Lec. 1:
- ejer. 10, 11, 4
- p. 29 PREPOSITIOITA
Lec. 2:
- p. 35
- p. 41 TENER-verbi
- kuunneltiin teksti p. 36 ja vastattiin sisältökysymyksiin
En casa:
p. 32: 8
p. 36
TENER
¡OJO! La próxima semana estamos de vacaciones.
= Huom! Ensi viikolla on syysloma.
El 3 de octubre
En clase:
Lección 2:
- Harjoiteltiin numeroita
- Substantiivin monikko
- Subtantiivin suku p. 195
- Artikkelit p. 196
- ejer. 2, 3bc
- p. 26
- Así se dice
En casa:
Lección 2:
- ejer. 6, 7,
- ¿Cómo se dice?
El 27 de septiembre
En clase = tunnilla
Lección 1:
- 9
Lección 2:
- lukusanat 11-100
- p. 24
Ääntäminen:
p. 192-3 sanapaino
En casa = kotona
- texto p. 26
- lukusanat 11-100 koeta opetella
- Lecc. 2: ejercicio 5
El 20 de septiembre
En clase=tunnilla:
Harjoiteltiin opittuja fraaseja
Kerrattiin ääntämissääntöjä p. 190
p. 22-23
En casa=kotona:
- Texto p. 24: Lue ja yritä ymmärtää teksti, merkitse epävarmat kohdat, jotta muistat kysyä tunnilla. Etsi vastaukset sisältökysymyksiin.
- Kertaa viime kerran läksyverbit, persoonapronominit ja numerot
- p. 21 ¿Cómo se dice?: Ilmaise pyydetyt asiat espanjaksi
El 13 de septiembre =13.9.
En clase:
p.12-17
En casa:
Lec. 1, ejercicios 6, 7, 8
Opettele verbit SER, ESTAR, LLAMARSE sekä persoonapronominit
ESTAR: estoy, estás, está, estamos, estáis, están
El 6 de septiembre
En clase =tunnilla:
p. 0-11
En casa =kotona:
los números 0-10
los textos p. 12-13
Lección 1, ejercicio 4
= Huom! Ensi viikolla on syysloma.
El 3 de octubre
En clase:
Lección 2:
- Harjoiteltiin numeroita
- Substantiivin monikko
- Subtantiivin suku p. 195
- Artikkelit p. 196
- ejer. 2, 3bc
- p. 26
- Así se dice
En casa:
Lección 2:
- ejer. 6, 7,
- ¿Cómo se dice?
El 27 de septiembre
En clase = tunnilla
Lección 1:
- 9
Lección 2:
- lukusanat 11-100
- p. 24
Ääntäminen:
p. 192-3 sanapaino
En casa = kotona
- texto p. 26
- lukusanat 11-100 koeta opetella
- Lecc. 2: ejercicio 5
El 20 de septiembre
En clase=tunnilla:
Harjoiteltiin opittuja fraaseja
Kerrattiin ääntämissääntöjä p. 190
p. 22-23
- Texto p. 24: Lue ja yritä ymmärtää teksti, merkitse epävarmat kohdat, jotta muistat kysyä tunnilla. Etsi vastaukset sisältökysymyksiin.
- Kertaa viime kerran läksyverbit, persoonapronominit ja numerot
- p. 21 ¿Cómo se dice?: Ilmaise pyydetyt asiat espanjaksi
El 13 de septiembre =13.9.
En clase:
En casa:
El 6 de septiembre
No hay comentarios:
Publicar un comentario