BUENAS MIGAS - Jatka espanjaa!

¡Hola! ¡Bienvenidos al curso del otoño de 2020!

Tervetuloa kurssille! Tähän merkitsen lyhyesti tunnilla käydyt kohdat ja läksyt. Käytän merkinnöissä seuraavia lyhenteitä:


p. = página = sivu
ejer. = ejercicio = harjoitus
Lec. = lección = kirjan kappale

 Oppimisen iloa kaikille!
 
 
 
 
El 24 de septiembre
 
Uusi läksyblogi on osoitteessa:
 
 
Salasana on sähköpostissa.
 
 
 
 
 
 
 
el 17 de septiembre
 
En clase:
De la lección 11:
- más vocabulario del tiempo: täydennyksiä säänilmauksiin p.180
- p. 181 ilmansuunnat
- p. 185  ejer. 12
- p. 179 PERFEKTI
- p. 183   ejer. 6
- p.174 texto
 
En casa:
De la lección 11: ejercicios 6b, 9, 11 y texto p.175

 
 
 
 
 
 
 
 

curso 2019-2020:



El 12 de marzo

En clase:
Kerrattiin Así se dice
p.152   ejer. 5
p. 155   ejer. 11, 9, 10
Harjoiteltiin akkusatiivia ja s. 151 verbejä
p.  157   ejer. 1

En casa:
Koeta opetella ruumiinosasanastoa
p. 165   ejer. 3
texto   p. 158





El 5 de marzo

En clase:
p. 154   ejer. 8
kertaus (sanelu) teksteistä p. 144-145
texto p. 146
kaupunkisanastoa harjoiteltiin
kerrattiin paikanilmaukset  p. 149
ja harjoiteltiin ejer. 4
Así se dice   p. 147

En casa:
Tien neuvontaa monisteella. Jos et saanut monistetta voit kirjoittaa kolme omaa pientä tien neuvoa (esim. 3-4 lausetta kussakin)
Käännä nämä, kiinnitä huomiota verbin ESTAR/HAY valintaan:
Naantalissa on viisi uimarantaa.
Lempirantani on keskustassa.
Pyyhkeeni on rannalla.
Keskustassa on myös paljon ravintoloita.                                               
Siellä on veneitä, turisteja, kauppoja ja kioski.
Ravintoloissa on tosi nättejä terasseja.
Olemme yhdellä terasseista.
Raúl on meidän kanssamme.
Pöydällä on laseja ja lautasia.
Ruoka on jo vatsoissamme.    
Laseissa on vielä juomia.
Juodaan ne ja mennään tanssimaan!

Tänään jaetulta monisteelta   ejer. 6






El 27 de febrero

En clase:
texto   p. 145
p. 149   PAIKAN ILMAISUT
p. 150   HAY vai ESTAR?


Harjoiteltiin kaupunkisanoja, hay/estar ja paikan ilmaisuja
p. 151    SEGUIR, CONOCER

En casa:
SEGUIR, CONOCER
p. 153     6
p. 154    7b
texto   p.146





El 13 de febrero

En clase:
p. 143    ejer. 2
p. 144   texto
p. 151    SALIR, CONDUCIR
p. 151-2   ejer.3ab
p. 148    KULKUNEUVOT
harjoiteltiin vielä vaateostoksia
ja kuunneltiin laulu:

Laulun sanat löydät googlaamalla "letra Solo si es contigo Bombai"

En casa:
p. 141    ejer. 13b
p. 154    ejer. 7a
SALIR; CONDUCIR
texto   p. 145


¡OJO! La próxima semana no hay clase. ¡Buenas vacaciones!






El 6 de febrero

En clase:
Harjoiteltiin lección 9:n asioita vielä.
Cultura   p. 132
p. 141    ejer. 12
p. 143    ejer. 1

En casa:
texto    p. 144





El 30 de enero

En clase:

- harjoiteltiin adjektiivien vertailua
- p. 134  PARECER; QUEDAR
- p. 131  sanasto:  materiales y estilos, kuvioita
- p. 130 sanasto
- ejer. 13    p.141

En casa:
- Cómo se dice    p.141
- Käännä espanjaksi (jos ehdit):

1. Tuo ruskea raidallinen villapusero on minusta kaunis.
2. Niin minustakin, mutta se on kalliimpi kuin tuo harmaa.
3. Sukkahousut ovat sinusta tyylikkäät, mutta minusta ne ovat epämukavat. (incómodo)
4. Huomenna on lapseni ensimmäinen syntymäpäivä. Aion laittaa leningin päälleni.
- Ostatko sen tänään? - Ei, minulla on se jo.
5. En koskaan käytä uimapukua.
6. Voinko kokeilla näitä kenkiä ilman sukkia?
7. Kauheaa! Tämä ovat kymmenennet rintaliivit joita kokeilen päälleni, enkä pidä näistä.
8. Mikä sinun kokosi on? Ostan sinulle nuo oranssit kalsarit. - Hyvä on. Voin vaihtaa ne.
9. Tämä on mukavin verryttelypuku. Otan/ostan sen.
10. Onko tämä vyö nahkaa?
11. Aion ostaa Espanjasta paremmat aurinkolasit. Nämä eivät sovi minulle.
12. Voinko auttaa teitä jotenkin. - Kyllä. Missä ovat sovituskopit?


- Jos et ollut tunnilla, tässä   p. 138, ejer. 7 mallivastaukset:

1. El traje es más elegante que los vaqueros.
2. La seda es más cara que el algodón.
3. El cuero cuero es menos/más práctico que el punto.
4. El español es más fácil que el inglés.
5. El chándal es más deportivo que el vestido.
6. Estos vaqueros son peores que esos pantalones.
7. La comida francesa (no) es mejor que la comida española.
                               … es tan buena como ...





El 23 de enero

En clase:
- ejer. 4,   6b   (lección 9)
- Así se dice   p. 131
- harjoiteltiin parecer + datiivi, vaatesanoja, adjektiiveja
- ADJEKTIIVIEN VERTAILU

En casa
- texto p. 130
- p. 138    ejer. 7
- tunnilla jaetulta monisteelta luetunymmärtäminen "Que ropa te queda mejor"





El 16 de enero

En clase:
- harjoiteltiin kertausmielessa verbejä, määrän ilmauksia (mucho, poco, bastante, demasiado) ja ajanilmauksia, sekä akkusatiivia, vaatteita, värejä
- p. 128 texto   En unos grandes alamacenes
- JÄRJESTYSLUVUT   p. 134
- p. 129 texto

En casa:
- lue   PARECER,  QUEDAR    p. 134
- p. 137-140    ejer. 6, 8, 11
¡Feliz año 2020 a todos!





El 28 de noviembre

En clase:
- harjoiteltiin vaatesanoja ja värejä
- ejer. 5     p. 136 
- AKKUSATIIVIPRONOMINIT p. 132   ja harjoiteltiin
- Espanjan jouluperinteitä

En casa:
- ejer.   9  y 10
- texto   p. 129
- Tässä jouluvideoita, voit katsella jos haluat:








¡Feliz Navidad a todos!  ¡Nos vemos el 16 de enero!






El 21 de noviembre

En clase:
- cultura   p. 112
- ejer.  5
- kerrattiin datiivi ja harjoiteltiin
- kerrattiin ravintolafraaseja
- ejer.   13
- texto   p. 128   (ylempi)

En casa:
- texto   p. 129
- ejer.  3   p. 135
- Käännä espanjaksi:
1. Alkuruoaksi suosittelen teille sekasalaattia. 
2. Minusta se on hyvä ajatus. 
3. Mitä kasvispaellassa on? 
4. Voinko ottaa mansikoita jälkiruoaksi? 
5. Tietysti. tuon sinulle hieman kermaa. 
6. Tilaan meille laadukasta cavaa. Minä tarjoan teille. 
7. Haluan nostaa maljan (brindar) uudelle työlleni. 
8. Olen hyvin kiitollinen heille. 


¡OJO! La próxima clase es la última. Huom! Ensi tunti on kurssin viimeinen.






El 14 de noviembre

En clase:
- kerrattiin kellonaikoja ja vuorokauden aikojen ilmaisemista
- harjoiteltiin IR A -rakennetta
-  p. 111 Así se dice  ja harjoiteltiin
- harjoiteltiin lección 8 ilmauksia
- p. 127

En casa:
- texto   p.128
- kertaa datiivi







El 7 de noviembre

En clase:
- kerrattiin IR A   ja harjoiteltiin
- ejer.  12
- texto   p. 110
- Así se dice
- ejer. 4

En casa:
- tunnilla jaettu pikku moniste, tehtävä
- lue ARTIKKELIN POISJÄÄMINEN  p. 115
- ejer. 6  p. 117
- cómo se dice  p. 121





El 30 de octubre

En clase:
- kerrattiin datiivipronominit ja harjoiteltiin
- texto  p. 109
- ejer.   3
- p. 107 
- IR A + PERUSMUOTO

En casa:
- texto   p. 110
- ejer.   8 y 2







El 24 de octubre

En clase:
- harjoiteltiin gustar-verbin käyttöä
- taivuteltiin kenkäverbejä
- texto p. 108
- VERBIN PERUSMUODON KÄYTTÖ
- TRAER
- DATIIVIPRONOMINIEN KÄYTTÖ
- ejer.  11a

En casa:
- ejer. 9, 10, 11b   (lecc. 8)
- texto    p. 109 
- voit harjoitella näillä: kenkäverbejä Quizlet







El 10 de octubre

En clase:
- cómo se dice     p.105 
- harjoiteltiin kpl 7:n ilmaisuja
- lecc. 7      ejer. 16, 11, 
- CULTURA  p. 97
- KENKÄVERBIT p. 113

En casa:
La semana 42 no hay clase, estamos de vacaciones.
- ejer. 7    p. 117
- tunnilla jaettu moniste 8A, jossa harjoitellaan mucho, poco, demasiado, bastante
- texto    p. 109







El 3 de octubre

En clase:
- Así se dice    p. 97
- ejer.  5, 15     (lección 7)
- p. 97   ja   p. 202    määrän ilmaisut

En casa:
- p. 101,104      ejer. 6, 14
- texto   p. 108

QUIZLET lección 7 







El 26 de septiembre

En clase:
- laulu 

- texto p. 95
- DEMONSTRATIIVIPRONOMINIT p. 99
- ejer.  8
- kerrattiin ser/estar
- SER / ESTAR + adjektiivi   p.99
- texto p. 96

En casa:
- ejer. 7   p. 101
- ejer 5   tunnilla jaetulta monisteelta







El 19 de septiembre

En clase:
- kerrattiin ja harjoiteltiin ¿Qué te gusta hacer?
Lección 7
   - ejer.   4, 10
   - TENER-ILMAUKSIA
   - harjoiteltiin    "tener que"
   - EPÄS. VERBIT   p. 98
   - texto p.94

En casa: 
Lección 7:   ejer.  9, 12, 13







El 12 de septiembre

En clase:
- kerrattiin päivämäärät ja hotellikeskusteluja
- kerrattiin gustar-verbin käyttöä
Lección 7
   - ejer. 1b
   - ruokasanoja p. 220-221 






   - texto p.94
   - EPÄSÄÄNNÖLLISIÄ VERBEJÄ  p. 98
   - TENER-SANONTOJA

En casa:
- ejer. 3  y  9
- texto  p. 95








El 5 de septiembre

En clase:
- kertailtiin mm. tutustumiskeskustelu, baarissa tilaaminen ja numerot sekä ser/estar adjektiivien kanssa

En casa:
- texto p. 94
- p. 93     ejer. 1a y 2






















LISÄHARJOITUKSIA:

Näiden tehtävien avulla voit harjaannuttaa kielitaitosi yhä sujuvammaksi!
Katso myös blogin etusivulla oikeassa laidassa olevat linkit. Yle oppiminen -sivuillakin on tehtäviä.





El 25 de abril

En clase:
Harjoiteltiin elokuvalipun ostoa ja verbejä, tehtiin pari kuuntelutehtävää.
Näitä alla olevia juttelukysymyksiä emme ehtineet toisiltamme kysellä, voit vastailla niihin kotosalla, tai hiekkarannalla! 

¡Buen verano a todos!

¡Gracias por participar! 😊


En verano = kesällä

1. ¿Qué te gusta hacer en verano?
                      ¿Te gusta ir a conciertos o festivales?
                      ¿Te gusta ir a teatro al aire libre (=kesäteatteri)?
2. ¿Qué te gusta beber en verano? ¿Te gusta el helado?

3. ¿Trabajas?
4. ¿Tienes vacaciones? ¿Cuándo?
5. ¿Dónde pasas (=vietät) las vacaciones?
6. ¿Estás en casa?
7. ¿Viajas en verano? ¿Adónde? ¿Con quién? ¿Cuánto cuesta el viaje?
8. ¿Ves mucho a tus amigos? ¿Son finlandeses? ¿Qué hacéis?

9. ¿Estudias español? ¿Cuántas horas por semana?
                                            ¿Qué días de la semana? ¿Dónde y con quién?
10. ¿Hablas español? ¿Con quién? ¿Dónde?
11. ¿Haces deporte? ¿Dónde? ¿Con quién?

12. Normalmente, ¿cómo estás en verano / en las vacaciones?
13. ¿Duermes (dormir=nukkua) mucho?¿A qué hora te despiertas (=heräät)? 
                              - Me despierto a las…              
14. ¿A qué hora desayunas (= syöt aamupalaa)/ comes / cenas









El 18 de abril

En clase: 
- harjoiteltiin päivämääriä ja viikonpäiviä pelaillen
- suuret luvut (1000-)
- la Semana Santa,  pääsiäinen Espanjassa

En casa:
- kertaile kielioppia p. 198-199: luvut  3.1,  3.2
    p. 201:  luku   3.6
    p. 203:  luku   4.1.1
- monisteelta kielioppiharjoitukset loppuun

¡Feliz Pascua a todos!









El 11 de abril

En clase:
- los ejercicios 10,6, 13 y 4a  de la lección 6
- el texto   p. 84
- harjoiteltiin elokuvalipun ostamista
- laulu:



En casa:
- Cómo se dice en español   p. 91
- tunnilla jaetut kielioppiharjoitukset nro 1-7. Jos et ollut tunnilla, kertaa kirjan takaa sinisivuisesta kielioppiosiosta substantiivit ja adjektiivit (p. 195-8).







El 4 de abril

En clase:
- los ejercicios 12, 14       de la lección 6
- harjoiteltiin kellonaikoja
- texto p. 83
- YA / TODAVÍA     p. 87 
- Así se dice
- harjoiteltiin ¿Te gusta... [bailar]? 

En casa:
- los ejercicios   3, 8 y 11    de la lección 6
- texto    p. 84
















El 28 de marzo

En clase:
- harjoiteltiin kellonaikoja
- p. 87    ¿A qué hora?
- harjoiteltiin vapaa-ajan verbejä  
- texto p. 82
- GUSTAR   p. 86
- ejer.   5, 7 


Vaihda tästä videosta teksti espanjaksi ja harjoittele kellonaikoja:



En casa: 
- ejer.    9    p. 89
- texto   p. 83










El 21 de marzo

En clase:
- Cultura   p. 71
- Lección 5:  ejer.  8, 13
- harjoiteltiin sanastoa ja verbintaivutusta
- Lección 6:  ejer. 1, 2
- IR   p. 86
- JUGAR   p. 87
- KELLONAJAT   (kuvat)   p. 87  
 Katso tämä video kohtaan 3:13 asti.



En casa:
- texto   p. 82
- ejer. 6   "Cómo es? /Cómo está?  -monisteen"  kääntöpuolelta
- verbit IR, JUGAR









El 28 de febrero

En clase:
- harjoittelimme ihmisen kuvailua ¿Cómo es? / ¿Cómo está?
Lección 5
- ejer. 2, 5, 14

En casa:
- p. 79   ¿Cómo se dice?












El 14 de febrero

En clase:
- harjoittelimme lukusanoja 100-1000
- harjoittelimme päivämääriä
- ESTAR+ADJEKTIIVI    p. 72
- Lección 5:     los ejercicios    3  y 12 
- texto    p. 70

En casa: 
- Lec. 5    ejercicios   6 y 7
- tunnilla jaetulta monisteelta lisäharjoitukset  3  ja  5 (jos et ehdi kaikkea, näistä voi luistaa)
- Lisäksi voit milloin tahansa harjoitella Quizlet-ohjelmalla sanastoa. Toisin kuin tunnilla esitin, ohjelmaan ei tarvitse kirjautua (paitsi jos haluaa tehdä itse sanastosettejä).

Ohje:
- Mene osoitteeseen Quizlet.com
- Laita "search"-kohtaan (näytön yläreunassa) hakusanaksi vaikkapa "Buenas migas 1".
- Valitse sopiva setti (esim. joku jo opiskelluista kirjan kappaleista).
- Valitse peli- tai harjoitustapa (joku laatikoista "flashcards /learn /write /spell /test /match /gravity"). Ennen valintaa voit lukea sanat listana laatikoiden alapuolelta.
- Peleissä on englanninkieliset ohjeet ennen aloitusta.
- Kokeile vaikkapa tällä: buenas migas 1 - kpl 5 sanat
- Sanastosettejä voi tehdä kuka vaan ohjelmaan kirjautunut käyttäjä, joten ole kriittinen, virheitä voi olla.

¡Buenas vacaciones! La semana 8 no tenemos clase. Viikolla 8 ei ole oppituntia.






El 7 de febrero

En clase:
- SER+ammatti    p. 72
- p. 219  ammatteja
- texto p. 69
- HENKILÖOBJEKTI     p. 73 
- VIIKONPÄIVÄT    P. 73
- PÄIVÄMÄÄRÄT    P.74 

En casa:
- ejer.   9     y     11     p. 77-78
- texto    p. 70  
- koeta opetella viikonpäivät ja kuukaudet













El 31 de enero

En clase:
- ejer. 8    p. 59
- harjoiteltiin kappaleen 4 ilmaisuja
- cómo se dice    p. 61
- p. 62 formulario
- p. 67-68
- PERSOONAPRONOMINIEN PREPOSITIOMUODOT     p. 73
- Así se dice    p. 71
- ejer. 4    p. 75

En casa: 
- ejer. 10     p. 60
- ejer. 10      p. 77
- texto p. 69







El 24 de enero

En clase:
Lección 4
- harjoiteltiin lukusanoja 100-
- los ejercicios     12, 2, 13
- käännöslauseet kansallisuussanamonisteen kääntöpuolella (jaettu viime tunnilla)

En casa:
- Kertausosion p. 62-65 voi tehdä kun ehtii ja tarkastaa itse sivulta 239. Tee ensi kerraksi kuitenkin ainakin teht. 5 (p. 64). Tehtävistä saa kysyä tunnilla, mutta tarkastus tehdään itse.
- ejer. 11     p. 60
- texto     p.68





El 17 de enero

¡Feliz año 2019 a todos!


En clase: 
- Kertailtiin mm. verbien taivutusta
Lección 4:
- texto p. 51
- texto p. 52
- HAY
- LUKUSANAT 100-


En casa:
Tunnilla jaettu moniste - jos et ollut tunnilla, voit kerrata muuten kysymyssanat, hay-verbin ja kansallisuussanat sekä yrittää opetella jo vähän lukusanoja sadasta ylöspäin.









El 29 de noviembre

En clase:
- harjoiteltiin numeroita 0-100 ja verbejä
- kansallisuusadjektiivit ja kielet p. 56 (& teht. 4)
- Lec. 4:       ejer. 4, 5, 6, 8
- joulusta Espanjassa. Joululaulu Campana sobre campana tästä linkistä

En casa:
- p. 57     ejer.   3
- texto p. 52
- jaetulta monisteelta tehtävät (jos et saanut monistetta, kirjoita kolmesta henkilöstä ja heidän kielitaidostaan)

Jos haluat, voit myös aloittaa jo kertausosiota alk. p. 64, mallivastaukset löydät sivulta 239.

Jatkamme 17.1.

¡Feliz Navidad y próximo año nuevo!  






El 22 de noviembre

En clase:

Harjoiteltiin numeroita 0-20

Lec. 4:
- kysymyssanat
- er- ja ir-verbien taivutus
- p. 56  verbit HACER, SABER, VER
- p. 51 

En casa:
Lec. 4:
- los ejercicios 5 y 9
- verbit (koeta opetella)







El 15 de noviembre

En clase:

Lec. 3:
- ejer. 9a
- Cómo se dice

Lec. 4:

- p. 49
- p. 55 HAY
- el texto p. 50
- p. 53 así se dice

En casa:

p. 46   ejer. 10
p. 59   ejer. 7
el texto p. 51







El 7 de noviembre

En clase:

Lección 3:
- ejercicios 2, 5, 11, 13
- p. 39 Cultura
- p. 42 AR-VERBIEN TAIVUTUS


En casa:

Lección 3:
- ejercicios 8, 9b

Lección 4: 

-p. 50







El 1 de noviembre


En clase:

p. 38 siviilisäädyt
texto p. 37
p. 40   Adjektiivien taivutus
p. 40   Ser+adjektiivi
p. 43    ejer. 3ab    

En casa:

Lec. 3:     ejer. 4, 12
tähtioppilaat kirjoittavat omia lauseita opituilla ilmauksilla ja sanoilla, esittele esimerkiksi joku perhe :)





El 25 de octubre


En clase:

texto p. 36
Así se dice  p. 38
perhesanat p. 38-39
OMISTUSPRONOMINIT    p. 40
GENETIIVI   p. 41

En casa:
Lec. 2:    ejer. 6, 7a

texto   p. 37










El 11 de octubre

En clase:
Lec. 1: 
- ejer. 10, 11, 4
- p. 29 PREPOSITIOITA

Lec. 2:
- p. 35
- p. 41 TENER-verbi
- kuunneltiin teksti p. 36 ja vastattiin sisältökysymyksiin

En casa:
p. 32:    8
p. 36
TENER

¡OJO! La próxima semana estamos de vacaciones.



= Huom! Ensi viikolla on syysloma.





El 3 de octubre

En clase:

Lección 2:
- Harjoiteltiin numeroita
- Substantiivin monikko
- Subtantiivin suku p. 195
- Artikkelit p. 196
- ejer. 2, 3bc
- p. 26
- Así se dice


En casa:

Lección 2: 
- ejer. 6, 7, 
- ¿Cómo se dice?






El 27 de septiembre

En clase = tunnilla
Lección 1:
- 9

Lección 2:
- lukusanat 11-100
- p. 24

Ääntäminen:
p. 192-3 sanapaino

En casa = kotona
- texto p. 26
- lukusanat 11-100 koeta opetella
- Lecc. 2: ejercicio 5



El 20 de septiembre


En clase=tunnilla:
Harjoiteltiin opittuja fraaseja
Kerrattiin ääntämissääntöjä p. 190
p. 22-23

En casa=kotona:
- Texto p. 24: Lue ja yritä ymmärtää teksti, merkitse epävarmat kohdat, jotta muistat kysyä tunnilla. Etsi vastaukset sisältökysymyksiin.

- Kertaa viime kerran läksyverbit, persoonapronominit ja numerot
- p. 21 ¿Cómo se dice?: Ilmaise pyydetyt asiat espanjaksi



El 13 de septiembre =13.9.

En clase:
p.12-17

En casa:
Lec. 1, ejercicios 6, 7, 8
Opettele verbit SER, ESTAR, LLAMARSE sekä persoonapronominit
ESTAR: estoy, estás, está, estamos, estáis, están





El 6 de septiembre
En clase =tunnilla:
p. 0-11

En casa =kotona:
los números 0-10
los textos p. 12-13

Lección 1, ejercicio 4

No hay comentarios:

Publicar un comentario